ÎNTOARCEREA LUI ULISE

pitesti-musai-de-pusde Radu Gyr

În fruntea mesei stau cu mirt pe tâmple,
dar dorm de mult sub zidurile Troii.
Mesenii beau și cupa mea se umple
-voi beți cu morții și cinstiți strigoii,
eu am rămas sub zidurile Troii . . .

Eu am rămas sub zidurile Troii
și cu prietenii mei morți în fundul mării;
se rumenesc berbecii grași și boii
zadarnic în miresmele frigării.

Eu am rămas sub zidurile Troii
sau rătăcesc pe mare cu vâslașii
-întors acasă cum se-ntorc strigoii
acelora ce nu mai vin cu pașii- .

Mă pipăiți pe umeri, pe veșminte,
încredințați că m-am întors ‘napoi;
dar eu sunt numai sute de morminte
în leșul care umblă printre voi.

Voi îmi vorbiți de temple, de pilaștri,
despre noi zei ce-n urma mea crescură . . .
Eu vă băsmesc de morții mei albaștri
rămași sub Troia sau în mări de zgură.

Uleiuri cu miros adânc de floare
sângele Troii de pe trup nu-mi spală,
căci dincolo de orice scăldătoare,
port morții scumpi pe mine tencuială.

În cinstea mea chemați aezi la cină
Să mă slvească ca pe toți eroii;
dar numai umbra mea cu voi închină,
eu am rămas sub zidurile Troii.

Iar când pe sânul alb al Penelopei
las fruntea în adânc culcuș fierbinte,
eu sânger înc-n lupta cu ciclopii
ori rătăcesc pe mări cu oseminte.

Cu darnice săruturi ne-ntrerupte
muierea îmi dezmiardă la-ntâmplare
pe piept, pe umeri, rănile din lupte,
crezând că urma lor nu mă mai doare.

Ci eu sunt tot o rană nevăzută
Și răni sunt ochii ăștia triștii, goii . . .
Nevasta mea sau morții mă sărută
Întorși acasă din cenușa Troii?

Din nou mă văd pe valuri cu năierii,
din nou mă bat în spade cu strigoii.
Alunec dintre coapsele muierii
Și mă-ntorc iar sub zidurile Troii . . .
Eu am rămas sub zidurile Troii!

 

Leave a Reply

